Να αυξηθούν τα πρόστιμα για την μη έκδοση αποδείξεων και να καταστεί ακόμη πιο δρακόντεια η νομοθεσία προκειμένου να ενισχυθεί η φορολογική συμμόρφωση ζητούν οι πιστωτές.
Μεικτό κλιμάκιο των ΔΝΤ, ΕΕ, ESM και ΕΚΤ, αρμόδιο για φορολογικά θέματα, βρίσκεται από χθες στην Αθήνα και έχει συσκέψεις με στελέχη της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την εφαρμογή των προαπαιτούμενων μέτρων του Μνημονίου.
Το κλιμάκιο, που θα παραμείνει στην Ελλάδα έως το τέλος της εβδομάδος, εστιάζει στις αλλαγές στη νομοθεσία που σχετίζονται με τα φορολογικά πρόστιμα, την φορολοκλοπή και την απάτη, αλλά και με τρόπους αναχαίτισης της διαφθοράς στη φορολογική διοίκηση.
Στο πλαίσιο αυτό τα στελέχη των πιστωτών αναμένεται να συναντηθούν και με την Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Κατερίνα Σαββαΐδου.
Υπενθυμίζεται πως με το νέο Μνημόνιο η Ελλάδα δεσμεύθηκε να θεσπίσει έως τον Οκτώβριο νέες ποινικές νομικές διατάξεις για την φοροδιαφυγή και την απάτη, να διευρύνει τον ορισμό της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής σε όλους τους φόρους, αλλά και να εγκρίνει ολοκληρωμένο σχέδιο για την αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης.
Είναι ενδεικτικό πως τα στελέχη των θεσμών αντάλλαξαν χθες απόψεις με τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών για την εγκύκλιο που θα εκδώσει μετά τις εκλογές η ΓΓΔΕ σχετικά με τα φορολογικά πρόστιμα, ενώ σήμερα Τετάρτη θα εξετάσουν το θέμα της αναπροσαρμογής των υφιστάμενων προστίμων για την μη έκδοση ή την ανακριβή έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης.
Στόχος των πιστωτών είναι η μη έκδοση αποδείξεων να αντιμετωπίζεται ως απλή, αλλά σοβαρή παράβαση της διαδικασίας για τον ΦΠΑ και ως εκ τούτου ζητούν αφενός αύξηση προστίμων και αφετέρου αυτοματοποιηση της διαδικασίας καταβολής τους.
Σήμερα τα πρόστιμα για τη μη έκδοση αποδείξεων είναι 250 ευρώ ανά απόδειξη όταν την παράβαση πραγματοποιεί επιχείρηση που τηρεί απλογραφικά βιβλία και 500 ευρώ ανά απόδειξη όταν την παράβαση πραγματοποιεί επιχείρηση που τηρεί διπλογραφικά βιβλία.
Τις επόμενες ημέρες το κλιμάκιο της «τεχνικής βοήθειας» των θεσμών θα εξετάσει με τις ελληνικές αρχές το ελληνικό σχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, το οποίο θα εστιάζει στον εντοπισμό των μη δηλωμένων καταθέσεων μέσω ελέγχων των τραπεζικών συναλλαγών σε τραπεζικά ιδρύματα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό.
Το ΒΗΜΑ
Τα 4 από τα 10 ευρώ, που κανονικά θα έπρεπε να καταλήγουν στα κρατικά ταμεία, γεμίζουν τις τσέπες των επιτήδειων, οι οποίοι εξακολουθούν να κλέβουν το ΦΠΑ, που πρέπει να πληρώνουν ακόμα και τα πιο ασθενή στρώματα των Ελλήνων πολιτών.
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της Κομισιόν, όπως τα επεξεργάστηκε το ΙΟΒΕ, με φόντο τις νέες αυξήσεις συντελεστών ΦΠΑ που ψηφίστηκαν και την αδυναμία ή απροθυμία των αρμόδιων Αρχών, να βρουν τα κατάλληλα «εργαλεία» για να αντιμετωπίσουν την προκλητική φοροδιαφυγή. Ουδείς ζητά από το υπουργείο Οικονομικών να ανακαλύψει την... Αμερική, αφού αρκεί να υιοθετήσει και να ενσωματώσει στο εθνικό δίκαιο τις πρακτικές που έχουν εφαρμόσει με επιτυχία άλλες χώρες, με πιο χαρακτηριστικό το παράδειγμα της υποχρεωτικής χρήσης πλαστικού χρήματος, δηλαδή πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών. Ακόμα κι εδώ, όμως, η Ελλάδα είναι ουραγός. Παρά την αύξηση που έχει σημειωθεί από το 2001, η Ελλάδα εξακολουθεί να καταλαμβάνει πολύ χαμηλές θέσεις στις σχετικές κατατάξεις. Με βάση την αξία συναλλαγών ανά κάτοικο το 2013, η Ελλάδα βρισκόταν υψηλότερα μόνο από την Κροατία και τη Βουλγαρία, ενώ σε όρους αριθμού συναλλαγών ανά κάτοικο, η Ελλάδα κατείχε την τελευταία θέση στην κατάταξη, με περίπου 20 συναλλαγές όταν ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση αγγίζει τις 200 συναλλαγές ανά κάτοικο!
Τι έκαναν οι άλλες χώρες
Τι έκαναν άλλες χώρες, όπως η Ιταλία, η Αργεντινή, η Ουρουγουάη ακόμα και η Ν. Κορέα, που αντιμετώπιζαν ανάλογα προβλήματα φοροδιαφυγής; Το αυτονόητο. Έχουν θεσπίσει κίνητρα ή/και διοικητικά μέτρα για την ενίσχυση της χρήσης των ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής. Αυτά τα κίνητρα περιλαμβάνουν εκπτώσεις στην αξία συναλλαγών όταν μια συναλλαγή πραγματοποιείται με πλαστικό χρήμα, εκπτώσεις στους φόρους εισοδήματος όταν τα νοικοκυριά, αλλά και οι επιχειρήσεις, επιτυγχάνουν στόχους για ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής στις συναλλαγές τους και λοταρίες για συναλλαγές με τέτοια μέσα. Τα κίνητρα συνοδεύονται συχνά και με διοικητικά μέτρα, όπως υποχρέωση αποδοχής πλαστικού χρήματος και απαγόρευση της χρήσης μετρητών για συναλλαγές μεγαλύτερης αξίας. Η θέσπιση μιας σειράς μέτρων προς αυτή την κατεύθυνση στη Νότια Κορέα οδήγησε σε αύξηση του μεριδίου των καρτών πληρωμής σε πάνω από 65% της ιδιωτικής κατανάλωσης το 2010, από 14,7% το 1999. Την αντίστοιχη περίοδο, οι συνολικές εισπράξεις από το φόρο εισοδήματος στη χώρα αυξάνονταν κατά 13,6% ετησίως, ξεπερνώντας σημαντικά τους ρυθμούς αύξησης του ΑΕΠ (6,5% κατά μέσο όρο την περίοδο 2000-2009).
Τι γίνεται στην Ελλάδα
Τι γίνεται στην Ελλάδα; Επί του παρόντος υπάρχει μόνο η δήλωση του υπηρεσιακού αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη, ότι υπάρχει σκέψη για σύνδεση του αφορολογήτου με τη χρήση πλαστικού χρήματος. Ωστόσο, η προετοιμασία βρίσκεται στο... μηδέν και είναι λίαν αμφίβολο αν η κυβέρνηση που θα προκύψει- αν προκύψει- μπορεί να προλάβει να εφαρμόσει το μέτρο από τον Ιανουάριο. Σημειωτέον ότι διανύουμε το Σεπτέμβριο και δεν υπάρχει η παραμικρή πρόβλεψη για το αν οι φορολογούμενοι θα υποχρεωθούν να συγκεντρώσουν φέτος συγκεκριμένο αριθμό αποδείξεων, προκειμένου να έχουν την επόμενη χρονιά το έμμεσο αφορολόγητο των 9.550 ευρώ! Κατόπιν τούτου, δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη ότι στους ελέγχους- που ξεκίνησαν με καθυστέρηση- το 93% των παραβάσεων αφορά στη μη έκδοση αποδείξεων...
Τρόπους για να μειώσουν το ύψος των προστίμων που επιβάλλονται για μη έκδοση απόδειξης αναζητούν στο υπουργείο Οικονομικών. Και μέσα σε αυτούς τους τρόπους περιλαμβάνεται και η επαναφορά της συνυπευθυνότητας των καταναλωτών για τη μη λήψη απόδειξης.
Με το υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς σε κάθε παράβαση μη έκδοσης απόδειξης που διαπιστώνουν οι ελεγκτές του υπουργείου Οικονομικών επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 250 ευρώ εφόσον η επιχείρηση που υπέπεσε στην παράβαση τηρεί απλογραφικά βιβλία (μικρομεσαίες επιχειρήσεις) και 500 ευρώ εφόσον τηρεί διπλογραφικά βιβλία (μεγαλύτερες επιχειρήσεις).
Τα πρόστιμα αυτά θεωρούνται από το υπουργείο Οικονομικών υψηλά καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις καλούνται να τα πληρώσουν στο δεκαπλάσιο αν διαπιστωθεί για παράδειγμα ότι δεν είχαν εκδώσει αποδείξεις σε πολλαπλούς πελάτες. Αν και “ηθικά” είναι σωστό τα πρόστιμα να είναι υψηλά και να πέφτουν σαν βροχή στους παραβάτες στην πράξη, όσο μεγαλώνει το πρόστιμο τόσο μειώνεται η πιθανότητα να πληρωθεί από τον παραβάτη. Το αποτέλεσμα είναι να συσσωρεύονται εκατομμύρια απλήρωτων προστίμων στον ωκεανό των ληξιπρόθεσμων χρεών των φορολογούμενων προς το δημόσιο.
Η πρόταση που έχει πέσει σε ειδική επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών που εξετάζει αλλαγές στον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών ο οποίοι περιλαμβάνει και το ποινολόγιο της εφορίας προβλέπει τη μείωση των προστίμων, αλλά με μεταφορά μέρους του στον καταναλωτή που δεν ζητάει απόδειξη.
Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι στην περίπτωση που διαπιστώνεται η παράβαση μη έκδοσης απόδειξης από ένα κατάστημα ή ένα εστιατόριο, τότε θα επιβάλλεται στον επιχειρηματία πρόστιμο 150 ευρώ και στον καταναλωτή 100 ευρώ. Έτσι, ενώ στην ουσία το πρόστιμο δεν θα μειωθεί στο σύνολό του, θα γίνει πιο “εύπεπτο” για την επιχείρηση ενώ θα ασκηθεί και πίεση προς τους καταναλωτές προκειμένου να ζητούν αποδείξεις.
Αντίθετη σε οποιαδήποτε μείωση των προστίμων είναι, σύμφωνα με πληροφορίες η τρόικα και η πρόταση για σπάσιμο του προστίμου στα δυο με μοίρασμά του μεταξύ της επιχείρησης και του καταναλωτή στοχεύει ακριβώς στο να κάμψει αυτές τις αντιρρήσεις.
capital.gr
Το ενδεχόμενο να συνδεθεί το αφορολόγητο που προβλέπει η φορολογική κλίμακα για μισθωτούς και συνταξιούχους –και το οποίο φτάνει στις 9500 ευρώ- με την υποχρέωση διενέργειας συναλλαγών μέσω «πλαστικού χρήματος» (πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας) εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών σύμφωνα με δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη.
Όπως υποστήριξε ο κύριος Αλεξιάδης μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Αθήνα 9.84, το υπουργείο Οικονομικών δέχεται εισηγήσεις οι δαπάνες μέσω της κάρτας να αναγνωρίζονται ως «αφορολόγητο». Δηλαδή, για τη χορήγηση του αφορολογήτου, απαραίτητη προϋπόθεση θα είναι η πραγματοποίηση συναλλαγών μέσω του «πλαστικού χρήματος».
Στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι να αξιοποιηθεί το μέτρο για την αύξηση των εσόδων από ΦΠΑ, και να αξιοποιηθεί η «εμπειρία» που αποκόμισαν οι πολίτες από την περίοδο των capital controls.
Ολόκληρη η δήλωση του κ. Αλεξιάδη: «Δεν καταλαβαίνω γιατί να μην χτίζεται το αφορολόγητο μόνον με την κάρτα. Θέλει κάποιος να εμφανίσει κάποιο αφορολόγητο; Γιατί λόγου χάρη να μην πει στον φορολογούμενο ότι αυτό που έχεις δαπανήσει μέσω της κάρτας, σου το αναγνωρίζω. Δεν λέω ότι θα γίνει αυτό. Αναφέρω εισηγήσεις που δεχόμαστε σε σχέση με τις πιστωτικές κάρτες. Θα τις χρησιμοποιήσουμε γιατί είναι ασφαλής μέθοδος και ώστε να έχει εικόνα το δημόσιο για το τι ακριβώς χαλάει ο πολίτης και να μην χρειάζεται να ταλαιπωρείται με αποδείξεις κ.λπ».
Ο κ. Αλεξιάδης σημείωσε επίσης: Στο θέμα των καρτών πλέον με τα capital controls, έχουμε το θετικό ότι συνηθίσαμε όλοι στην χρήση τους και είδαμε ότι δεν είναι κάτι τραγικό, είναι εύκολο, ασφαλές και θα το αξιοποιήσουμε για να δώσουμε και κίνητρα στον φορολογούμενο .Μάλιστα θα υπάρξουν σύντομα συγκεκριμένες εξαγγελίες. Δεν είναι δυνατόν ένας πολίτης όταν χρησιμοποιεί την κάρτα του για να καλύπτει όλο το εισόδημά του και να αγοράζει τα πάντα με κάρτες, να μην έχει κίνητρο να το κάνει σε σχέση με μια έκπτωση, μια παροχή από την τράπεζα κ.λπ., συγκριτικά με έναν άλλον, ο οποίος τα δαπανά όλα μετρητά. Πρέπει να δώσουμε τη δυνατότητα στον πολίτη να έχει κίνητρα στη χρήση του πλαστικού χρήματος.
thetoc.gr